|
#1. Multivitaminler Düşük Doğumkilosunu Engeller
Düşük kilolayla doğan bebekler genelde öğrenme zorluğu çekerler, düşük IQ sahibidirler, okulda sosyalleşemezler, çocukluk ve yetişkin dönemlerinde bağışıklıkları düşük olur. Fetustaki (doğmamış çocuk) veya plasentadaki (/anneyle bebek arasındaki hücresel doku) gelişim problemleri düşük doğum kilosuna sebep olabilir. Kötü besinler, sigara, uyuşturucu ve alkol kullanımı gibi çevresel faktörler de diğer çok sık karşılaşılan sebeplerdendir. Harvard bilim insanları, HIV pozitif afrikalı kadınlar üstündeki çalışmalarında, günlük multivitamin kullanımının, düşük doğum kilosu riskini %20 oranında düşürdüğünü keşfetmiştir. Vitaminlerin prematüre doğumlar veya düşüklerde bir etkisi yoktur. Bilim insanları gelişmekte olan ülkelerde hamile kadınların multivitamin almaları gerektiği sonucuna varmıştır. Birleşik Devletler, Kanada ve Avrupa''daki birçok kadında beslenme sorunu vardır, hamilelik dönemlerinde vitamin kürlerine devam etmeleri faydalı olur. 15-45 yaş arası kadınlarda vitamin kürleri gereklidir, çünkü hamileliklerin yaklaşık yarısı plansız olup, hamileliğin ilk üç ayı özellikle gelişen fetus için hayati önem taşır. (New England Journal Medicine, 356:1423-1431, 2007) |
|
#14. Balık Yağı Kalp Krizi Ve Felci Önler
Balık yağı kalp krizi ve felci önler ancak bilim adamları henüz nedenini bulamamışlardır. Yale University araştırmacıları yaptıkları çalışmalarda, balık yağında bulunan omega-3 yağ asitlerinin ‘Peroxisome Proliferator-Activated Receptors‘ (PPARs), hareketini arttırdığını gözlemlediler. PPARs, hücre çekirdeğinde (hücrelerin merkezlerini kontrol eder) bulunur, yağ hücrelerinin büyümesini ve insülin hareketlerini kontrol eder. Karbonhidratlar, yağlar ve proteinler kadar insülin de metabolizma için hayati önem taşır. Fiziksel hareketsizlik, kötü beslenme, obezite ve genler PPARs’in hareketini, insülin direncine bağlı olarak yavaşlatır. Vücut bunu fazla insülin sağlayarak telafi etmeye çalışır ancak bu da yüksek kan basıncı, karın bölgesinde yağlanma, yüksek yağ oranı, kan pıhtılaşması ve iltihaplanma (hepsine birden Metabolik Sendrom denir) ayrıca kalp krizi ve felce yol açar. Balık yağı kalp krizi riskini, tip 2 diyabeti, insülin direncini ve yağ tortusunu engelleyen PPARs’ı harekete geçirerek felci önler. (Diabetes, 56:1034-1041, 2007) |
|
#16. Yüksek Dozda E Vitamini Kalp Sağlığını Arttırır
The American Heart Association, antioksidan kullanımının koroner kalp yetmezliği, kalp krizi ve felç riskini önlemediğini belirtmiştir. Vanderbilt University Medical Center araştırmacıları, daha önce yapılan çalışmalarda kullanılan dozun yeterli olmadığını gördüler. Antioksidanlar, metabolizmanın doğal olarak ürettiği zararlı kimyasalların nötr hale gelmesine yardımcı olurlar. |
|
#20. Az Sayıda Çocuk Vitamin Takviyesi Alıyor
Amerika’da yetişkinlerin %50’den fazlası besin destek takviyesi yaparken, çocukların 1/3’ünden azı takviye almaktadır. National Institute of Health araştırmacıları, 10.000’den fazla çocuk üzerinde yaptıkları araştırmada, destek alanların daha zayıf, varlıklı ve sigara içmeyen ailelerin çocuğu, ayrıca, vaktini daha az video oyunları ve TV başında geçirenler olduklarını saptamışlardır. Takviye alan yaşları 4-8 arasında değişen çocukların %41’i ile 1 yaş altı çocukların %12’sini karşılaştırdılar. Çocukların gıda eksikliği sorunu yaşamaması için sağlıklı yiyeceklerle beslenmeleri ve takviye almaları gerekmektedir. (Archives Pediatric Adolescent Medicine, 161:978-985, 2007) |
|
#29. Ne Kadar C Vitamini Almalıyız?
C vitamini dokuların yapılanması, metabolik enerji ve stres hormonun düzenlenmesi için çok önemli ve gereklidir. Günlük tavsiye edilen C vitamini alımı bu etkilere bağlıdır. C vitamini aynı zamanda hücreleri, kardiovasküler hastalıklara neden olan serbest radikallere karşı koruyan çok önemli bir antioksidandır. McMaster Üniversitesi’nden Kanadalı araştırmacılar, serbest radikallerin neden olduğu zararı önlemek için C vitamini alımının günlük tavsiye edilenden daha fazla olması gerektiği sonucuna vardılar. Ayrıca, arteryoskleroza (damar sertliği) yol açan önemli faktörlerden kan damarlarındaki nitrik oksit seviyesi ve lipoprotein (LDL-kötü kolestrol) yoğunluğunun düzenlenmesine de yardımcı olur. Yüksek dozda C vitamini kanser hücrelerinin büyümesini durdurabilir. Vitaminin bu terapi üzerindeki etkilerini tam olarak anlayabilmek için daha fazla araştırma yapılması gerekmektedir. ( Journal Nutrition, 137:2171-2184, 2007) |











